Newsletter

INFORMACJE DLA
SUBSKRYBENTÓW!


zostaw swój e-mail

 

Kontakt


Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej
ul. Wilcza 28 lok. 20, 00-544 Warszawa

Szkoła

Sekretariat czynny
w poniedziałki i piątki
w godzinach 13:00-15:00

Kontakt telefoniczny 
codziennie w dni robocze 
w godzinach 13:00-15:00

tel.: 22-848-22-64,
tel. kom.: 501-348-250 (numer działa jedynie w sieci Orange) lub 608-058-549

e-mail:

szkola@ctpb.pl

maleszkolenia@ctpb.pl

ksiegowosc@ctpb.pl

Numer konta:
PKO BP SA
09 1020 1156 0000 7702 0127 1378


Psychoterapia 
tel. kom.: 606-677-260
Kontakt telefoniczny 
codziennie w dni robocze
w godzinach 9:00-14:00 
(wtorki 16:00-19:00)

psychoterapia@ctpb.pl

Problemy ze snem

Niektórzy ludzie cierpiący na bezsenność mają kłopoty z zaśnięciem. Inni zasypiają bez problemu, ale budzą się w nocy i trudno im ponownie zasnąć. Albo śpią, ale bardzo płytko. Osoby cierpiące na bezsenność budzą się zmęczone. Cały dzień potem czują się zmęczone. Ludzie starsi i będący w depresji śpią bardzo podobnie.

Bywa tak, że wzorzec snu odwraca się. To znaczy, na przykład, że osoba czuje się śpiąca w ciągu dnia i w związku z tym robi sobie krótkie drzemki. W nocy trudno jej potem zasnąć.

Leczenie bezsenności może odbywać się za pomocą metod terapii poznawczo-behawioralnej (TPB).

To podejście psychoterapeutyczne pozwala na skorygowanie błędnych myśli na temat natury snu. Oto niektóre z takich myśli:

  • Kiedy nie śpię w nocy, muszę to robić w ciągu dnia.
  • Jeśli spędzę dostateczną ilość czasu w łóżku, poczuję się wypoczęty.
  • Nie potrafię już spać.
  • Moja bezsenność spowodowana jest tym, że się starzeję.
  • Moja bezsenność spowodowana jest nierównowagą biochemiczną.
  • Muszę spać 7, 8 (lub x) godzin.
  • Muszę bardzo próbować zasnąć.

Czasami bezsenność spowodowana jest jakimś innym problemem ze snem, chorobą psychiczną bądź somatyczną. Wówczas leczenie polega na usunięciu jednej z wyżej wymienionych przyczyn.

Powody bezsenności bywają też trudne do określenia i wtedy warto zastosować kilka metod leczenia. Na przykład różne formy terapii poznawczo-behawioralnej albo farmakoterapię z TPB.

Osoby z bezsennością, które spędzają w łóżku dużo czasu zajmując się czymś innym niż spanie (np. czytaniem, pisaniem, uczeniem się), na pewno skorzystają z metody kontroli bodźców (ang. Stimulus Control Instructions). Ta metoda pomaga również tym, którzy śpią lepiej poza domem.

Z kolei metoda ograniczania snu (ang. Sleep Restriction Therapy) pomocna jest dla osób, które chcą przestać brać leki nasenne. Nie jest to najlepsza opcja dla kogoś, kto wciąż czuje się śpiący, albowiem trudne dla tej osoby może być wstępne ograniczanie snu. Metody tej nie poleca się także tym osobom, które śpią dobrze, ale nie czują się wyspane/wypoczęte.

Z treningu relaksacji (ang. Relaxation Training) oraz biofeedbacku skorzystają wszystkie osoby, które przed położeniem się spać czują się spięte lub przeżywają lęk.

Kontrola poznawcza (ang. Cognitive Control) i psychoterapia są pomocne w wielu przypadkach bezsenności, również takiej, która spowodowana jest depresją lub nadmiernym stresem.

Trening higieny snu (ang. Sleep Hygiene Training) przyda się każdemu, kto pragnie uporać się ze złymi nawykami związanymi ze snem.