Zapraszamy na MASTERCLASS
Masterclass na temat „Pseudowrażliwych Trybów Dziecięcych w terapii schematów” poprowadzi Susan Simpson w dniu 24 stycznia 2026 r. w godzinach 10:00-13:00. Zajęcia odbędą się w formie online (Zoom) i będą tłumaczone na język polski.
Temat zajęć:
Jedną z największych sił terapii schematów jest reparenting, czyli ciepło, troska i uważność, które pomagają leczyć nieadaptacyjne schematy pacjenta i budować nowe doświadczenia emocjonalne. Empatia i emocjonalne dostrojenie są fundamentem skutecznej terapii, ale gdy zostają nieświadomie skierowane nie w stronę autentycznej wrażliwości, lecz w stronę trybów radzenia sobie, mogą – zamiast wspierać – utrwalać nieadaptacyjne wzorce i blokować proces zdrowienia.
Czasem możesz mylnie odczytywać zachowania pacjenta jako przejaw Trybu Wrażliwego Dziecka, podczas gdy w rzeczywistości są one wyrazem pseudowrażliwości. W takich momentach terapeuta może doświadczać silnych emocji, czy też poczucia utknięcia, frustracji, winy czy nadmiernej potrzeby „ratowania” pacjenta. To właśnie te sytuacje często prowadzą do impasów terapeutycznych i pozornie niekończących się problemów klinicznych.
Podczas warsztatu nauczysz się rozróżniać autentyczne tryby dziecięce od trybów pseudowrażliwości – takich jak Narzekający Obrońca (Complaining Protector), Poszukujący Uwagi/Uznania (Attention/Recognition Seeking), Ofiara (Self-Pity/Victim), Bezradny Poddany (Helpless Surrenderer). Dowiesz się, jak rozpoznawać ich charakterystyczne wzorce zachowań i typowe reakcje przeciwprzeniesieniowe, które mogą się pojawiać w relacji terapeutycznej. Warsztat pokaże Ci, jak stosować empatyczną konfrontację w sposób, który nie rani, lecz pozwala ominąć pseudowrażliwe tryby i dotrzeć do autentycznej wrażliwości pacjenta – miejsca, w którym możliwe jest prawdziwe uzdrowienie. Nauczysz się również rozpoznawać własne emocje i reakcje jako cenne źródło informacji o dynamice relacji terapeutycznej oraz jako kompas w planowaniu skutecznych interwencji.
Bibliografia:
Simpson, S. & Navot, L. (2023). Differentiating authentic versus pseudo vulnerability in therapeutic practice. Frontiers in Psychiatry, 14 DOI=10.3389/fpsyt.2023.1200981
Otrzymasz elektroniczny certyfikat potwierdzający udział w zajęciach.