Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej ma przyjemność przedstawić program akredytowanego szkolenia online, które przygotowuje do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty terapii schematów International Society of Schema Therapy (ISST). Szkolenie jest kierowane przede wszystkim do licencjonowanych psychoterapeutów, którzy obecnie spełniają standardy i chcą rozpocząć proces certyfikacji na terapeutę schematów ISST. Szczegółowy opis procesu certyfikacji ISST znajduje się tutaj. Jednymi z podstawowych kryteriów do rozpoczęcia procesu certyfikacji na terapeutę terapii schematów ISST jest posiadanie:
- tytułu naukowego na poziomie magistra w zakresie psychologii lub innych
- certyfikatu psychoterapeuty
Poza realizacją szkolenia uczestnik zobowiązany jest do spełnienia szeregu innych wymagań, które wymienione są
tutaj. Serdecznie rekomendujemy zapoznanie się z tym dokumentem, jeśli planuje Pan/i rozpoczęcie procesu certyfikacji na terapeutę schematów.
Szkoła Terapii Schematów nie wyklucza możliwości uczestnictwa osób, które chciałyby dowiedzieć się więcej na temat terapii schematów i są zainteresowane zarówno szkoleniem jak i superwizją, ale na ten moment nie spełniają standardów certyfikacji.
Podczas 40 godzin szkolenia, nauczanie odbywa się poprzez wykłady, odgrywanie ról oraz poznawanie własnych schematów i trybów po pod opieką wykładowcy.
O TERAPII SCHEMATÓW
Terapia schematów to innowacyjne, integracyjne podejście terapeutyczne zapoczątkowanie przez dr Jeffreya Younga. Wywodzi się z nurtu poznawczo-behawioralnego i stanowi integrację różnych podejść terapeutycznych. W porównaniu do terapii poznawczo-behawioralnej, terapia schematów kładzie większy nacisk na pracę nad wzorcami życiowymi, problemami charakterologicznymi i głęboko zakorzenionymi wątkami emocjonalnymi. Terapia schematów wykorzystuje techniki bazujące na przeżywanych przez pacjentów emocjach i ograniczonym ponownym rodzicielstwie, z zachowaniem szczególnej dbałości o relację terapeutyczną. Terapia schematów jest pomocna w pracy z pacjentami, którzy borykają się z zaburzeniami psychicznymi, które powstały na wczesnych etapach życia (w tym zaburzeniami osobowości takimi jak z pogranicza, narcystyczna i wiązki C), zaburzeniami odżywiania i znacznymi trudnościami w relacji par. Terapia schematów jest również skuteczna przy zapobieganiu nawrotom depresji, lęku, nadużywania substancji psychoaktywnych i innych zaburzeń z osi I.
HARMONOGRAM ZAJĘĆ ONLINE
25-26.02.2023 – ,,Wprowadzenie do terapii schematów – praca z pacjentami cierpiącymi na zaburzenia osobowości z pogranicza cz. I” – Magdalena Gulcz i Anna Czarnecka
25-26.03.2023 – ,,Wprowadzenie do terapii schematów – praca z pacjentami cierpiącymi na zaburzenia osobowości z pogranicza cz. II” – Magdalena Gulcz i Anna Czarnecka
29-30.04.2023 – ,,Terapia schematów – praca z pacjentami przejawiającymi osobowość z wiązki C ” – Remco van der Wijngaart i Magdalena Gulcz. Warsztat będzie tłumaczony na język polski przez Agnieszkę Madej.
CZEGO SIĘ NAUCZYSZ?
- Teorii dotyczącej terapii schematów – kluczowe terminy i pojęcia z teorii schematów; grupowe ćwiczenie wyobrażeniowe w celu zidentyfikowania własnych schematów uczestników; omówienie 18 nieadaptacyjnych schematów, stylów i trybów radzenia sobie: zdefiniowane i zróżnicowane.
- Procesu diagnozy i form przeprowadzenia psychoedukacji w terapii schematów – różnorodne techniki rozpoznawania aktywowanych schematów i stylów radzenia sobie; psychoedukacja pacjenta w zakresie schematów; zapisywanie i interpretacja schematów; aktywowanie schematów za pomocą technik doświadczeniowych; rozpoznawanie aktywowanych schematów w relacji terapeutycznej, czynniki temperamentalne wpływające na postrzeganie rzeczywistości i przebieg terapii.
- Konceptualizacji przypadku i tworzenia planu terapii – stworzenie zindywidualizowanego modelu funkcjonowania i rozpisanie planu terapii.
- Wykorzystania relacji terapeutycznej jako jednej z technik terapii schematów – analizowanie schematów aktywowanych podczas sesji; doświadczanie techniki ponownego i ograniczonego rodzicielstwa, przeprowadzenie empatycznej konfrontacji, stawianie granic; radzenie sobie z przeszkodami w terapii, w tym zidentyfikowanie schematów terapeuty aktywnych w odpowiedzi na różne style funkcjonowania pacjenta; dostosowanie stylu terapeutycznego do potrzeb pacjenta.
- Technik poznawczych i doświadczeniowych – technika dowodów „za i przeciw”, budowanie argumentacji dotyczącej schematów i stylów radzenia sobie; tworzenie fiszek, zniekształcenia poznawcze związane ze schematem; techniki wyobrażeniowe, łączenie schematów i trybów schematów w sytuacji „tu i teraz” z doświadczeniami z wczesnego dzieciństwa, wykorzystanie techniki ponownego, ograniczonego rodzicielstwa – zwłaszcza w trybach wrażliwego i rozzłoszczonego dziecka.
- Technik doświadczeniowych i technik behawioralnych – techniki pracy z trybami schematów, empatyczna konfrontacja, stawianie granic dla nieprzystosowawczych trybów radzenia sobie, konfrontacja i ustalanie granic dla trybów karzących i wymagających; odgrywanie ról dla poszczególnych trybów; techniki behawioralne – Zadania domowe i strategie zmiany zachowania, przełamywanie wzorców behawioralnych: dobór odpowiednich partnerów; przezwyciężanie unikania sytuacji wyzwalających etc.
- Poznasz specyficzne przypadki pracy – techniki pracy z trybami schematów pacjentów z zaburzeniami osobowości z pogranicza i wiązki C ( osobowość obsesyjno- kompulsyjna, unikająca , depresyjna).
CERTYFIKACJA ISST
Uczestnicy szkolenia otrzymają Certyfikat Uczestnictwa ISST, który będzie umożliwiał dalsze kształcenie w kierunku zdobycia Certyfikatu Terapeuty Osób Dorosłych Terapii Schematów ISST i dodatkowo będzie potwierdzał ustawiczne doszkalanie w psychoterapii poznawczo behawioralnej.
Osoby zainteresowane certyfikacją muszą spełnić następujące warunki:
- wypełnić warunki określone przez ISST
- odbyć cykl spotkań superwizyjnych
Szczegółowe informacje na temat certyfikacji znajdują się na stronie ISST.
SUPERWIZJA
Superwizje w terapii schematów stanowią integralną część procesu certyfikacji ISST. Dodatkowo, otwieramy nabór do grupy superwizyjnej, którą będzie prowadziła Magdalena Gulcz dla uczestników szkolenia po jego ukończeniu. Superwizje będą odbywały się w piątki w godz. 8:00-13:00.
Cena jednorazowej superwizji wynosi: 250 zł. Osoby zainteresowane zapisem do grupy superwizyjnej prosimy o uwzględnienie tej informacji w formularzu zgłoszeniowym! O zapisie do grupy będzie decydowała kolejność zgłoszeń.