Zaburzenia osobowości – jak pomagać, być empatycznym i stawiać granice
TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA ZABURZEŃ OSOBOWOŚCI II edycja
edycja
Program
Data | Temat | Prowadzący | |
1. | 19.06.2021 | TPB zaburzeń osobowości – wprowadzenie | Anna Igalson |
2. | 11.09.2021 | TPB pacjentów z osobowością obsesyjno-kompulsyjną | Anna Igalson |
3. | październik 2021 | TPB pacjentów z osobowością narcystyczną | Kamilla Kucharska |
4. | 006.11.2021 | TPB pacjentów z osobowością zależną | Dorota Dyksowska |
5. | grudzień 2021 | TPB pacjentów z osobowością z pogranicza | Żaneta Adamczyk-Siwek |
6. | 29.01. 2022 | Stawianie granic w pracy z pacjentem z zaburzeniem osobowości | Agata Kudlik |
Dodatkowo dla chętnych | Superwizja – praca między innymi nad własnymi schematami uruchamianymi w trakcie terapii |
Dlaczego warto?
Po ukończeniu szkolenia otrzymają Państwo Certyfikat Ukończenia Szkolenia ,,Terapia Zaburzeń Osobowości” Centrum Terapii Poznawczo Behawioralnej, które wydawane są na podstawie odpowiedniej frekwencji (w trakcie szkolenia dopuszczalna jest jedna nieobecność). Certyfikat może stanowić potwierdzenie ustawczego kształcenia w ramach terapii poznawczo-behawioralnej
Szkolenie dotyczące zaburzeń osobowości powstało ze względu na liczne trudności i pytania jakie zgłaszali nasi Studenci podczas prowadzonych w Centrum szkoleń.
We współpracy z naszymi terapeutami oraz wykładowcami postanowiliśmy wyjść na przeciw potrzebom dotyczącym pracy terapeutycznej z pacjentami z zaburzeniami osi II.
Szkolenie obejmuje sześć zajęć wykładowo-warsztatowych i skierowane jest do wszystkich osób, które chciałyby pogłębić swoją wiedzę i umiejętności dotyczące diagnozy oraz sposoby pomagania osobom cierpiącym na zaburzenia osobowości. Certyfikat uczestnictwa gwarantuje pozyskanie 54 godzin w ramach ustawicznego rozwoju I kształcenia psychoterapeuty poznawczo- behawioralnego.
Dla chętnych uczestników szkolenia istnieje możliwość podjęcia superwizji w pracy klinicznej. Nasi wykładowcy są również superwizorami terapii poznawczo-behawioralnej.
Dydaktycy
Anna Igalson
Wykształcenie:
O terapeucie
O superwizorze i dydaktyku
Kamilla Kucharska
Wykształcenie:
O dydaktyku:
Dorota Dyksowska
Wykształcenie:
O dydaktyku:
Żaneta Adamczyk-Siwek
Wykształcenie:
O dydaktyku:
Agata Kudlik
Wykształcenie:
O dydaktyku:
Opłaty Bonifikaty
BONIFIKATA
Koszty szkolenia
Podstawowe kwestie organizacyjne:
SYLABUS
Wstęp do poznawczo behawioralnej terapii zaburzeń osobowości
Zaburzenia osobowości stanowią coraz większy obszar zainteresowania terapeutów poznawczych. II fala terapii poznaczo-behawioralnej skoncentrowana była na opracowaniu skutecznych metod pomagania pacjentom z zaburzeniami psychicznymi tzw. osi I (depresją, zaburzeniami lękowymi, odżywiania się, czy związanymi czynnikami stresowymi). Modele te okazały się bardzo pomocne w pracy z pacjentami ze zdrową konstrukcja osobowości. Skoro jednak znaczna część osób z rozpoznanymi zaburzeniami osi I jednocześnie spełnia kryteria lub przejawia liczne objawy zaburzeń osobowości, zrodziło się pytanie w jaki sposób pomóc tej grupie pacjentów? Co jeśli cechy osobowości pacjentów sprawiają, że bardzo trudno jest uzyskać współpracę konieczną do przeprowadzenia terapii zgodnej z protokołem? A także jak pomóc pacjentom, którzy mają problemy ze sobą, swoim, życiem, relacjami bliskimi i społecznymi a nie cierpią na depresję, napady paniki , PTSD czy bulimię?
Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w cyklu warsztatów na temat poznawczego rozumienia zaburzeń osobowości.
Warsztat wprowadzający do dwa dni na temat rozpoznawania zaburzeń osobowości oraz poznawczego rozumienia tej grupy problemów w oparciu o model Becka i Freemana, model schematów Younga oraz w świetle teorii przywiązania.
Omówione zostaną podstawowe pojęcia relacji terapeutyczna w TPB oraz rola empatii (wg konceptualizacji Bennett’a-Levy’ego, Twaits’a).
Kluczową częścią warsztatu będzie rozpoznawanie schematów zarówno własnych, jak i naszych pacjentów. Praca z pacjentem z zaburzeniami osobowości jest ciągłym balansowaniem na granicy między utrzymaniem sojuszu terapeutycznego a utrzymaniem zdrowej relacji. Osoby z zaburzeniami osobowości zapraszają do budowania niezdrowych relacji i często wyzwalają silne reakcje ze strony terapeutów. Trzeba bardzo dobrze znać siebie, żeby im pomóc. Dlatego tak ważna w czasie warsztatu jest gotowość do pracy własnej, uważnej obserwacji i refleksji nad sobą.
Ćwiczenia praktyczne poświęcone będą rozwiązywaniu problemów w relacji terapeutycznej w oparciu o teorię schematów Younga i interpersonalne sformułowanie relacji terapetycznej Stirlinga i Mooreya.
Terapia poznawczo behawioralna pacjentów z osobowością obsesyjno kompulsywną
Kochasz swoją pracę? A może to zaburzenie osobowości?
Diagnoza i różnicowanie. Na tym warsztacie dowiesz się jak rozpoznać zaburzenie osobowości obsesyjno kompulsyjnej. Co je wyróżnia od innych zaburzeń osobowości, czym różni się od się ono od zaburzenia obsesyjno kompulsyjnego i z jakimi zaburzeniami psychicznymi często współwystępuje.
Sformułowanie przypadku. Na przykładach klinicznych zostanie przedstawione sformułowanie przypadku tego typu osobowości. Jakie wczesne doświadczenia i czynniki temperamentami stanowią ryzyko dla rozwinięcia się osobowości obsesyjno kompulsyjnej? Jakie treści poznawcze na temat siebie, świata i innych ludzi kształtują się na postawie wczesnych doświadczeń. Jakie są podstawowe sposoby radzenia sobie i czynniki podtrzymujące zaburzenie. I wreszcie jakie cele terapeutyczne prowadzą do zdrowienia tej grupy osób. Wszystko to w odniesieniu do modelu Becka i Freemana oraz Jeffreya Younga.
Relacja terapeutyczna. Jakie są typowe zachowania interpersonalne tej grupy pacjentów i jakie schematy najczęściej wzbudzają one w terapeutach. W tej części warsztatu popracujemy nad własnymi schematami uruchamianymi w relacji terapeutycznej i zdrowymi sposobami radzenia z nimi.
Techniki. Jakie techniki pracy są szczególne pomocne w pracy z tą grupą pacjentów. Ograniczanie perfekcjonizmu, wspieranie spontaniczności, zabawy, ekspresji uczuć: ta cześć warsztatu będzie lekka, miła i przyjemna!
Metody pracy. Warsztat będzie prowadzony metodami aktywnymi obejmującymi mini wykłady, prezentacje przykładów klinicznych, nagrania wideo, odgrywanie ról na forum i w małych grupach oraz pracę własnej na forum i w małych grupach (w bezpiecznych dla uczestników granicach).
Terapia poznawczo behawioralna pacjentów z osobowością zależną
Jak nie wpaść w pułapkę pracy z pacjentem , który pod wieloma względami jest idealny- przychodzi punktualnie na spotkania, odrabia zadane prace, komplementuje i docenia wysiłek terapeuty? Te cechy mogą odzwierciedlać poważniejsze problemy-brak umiejętności podejmowania samodzielnie decyzji, kłopot z rozpoczynaniem i kończeniem zadań, wrażliwość na domniemane odrzucenie i stałe poszukiwanie wsparcia oraz ochrony.
Jak pracować nad celem, którego istotą jest znalezienie równowagi pomiędzy potrzebą zależności a oczekiwaniami społecznymi?
Warsztat poświęcony jest pracy z problemami charakterystycznymi dla funkcjonowania pacjentów z osobowością zależną.
Diagnoza i różnicowanie. Na tym warsztacie dowiecie się Państwo, jak rozpoznać zaburzenie osobowości zależnej oraz z jakimi zaburzeniami psychicznymi często współwystępuje.
Sformułowanie przypadku. Zostaną omówione czynniki podatności :genetyczne, biologiczne,środowiskowe i rozwojowe, wpływające na rozwój zaburzenia oraz typowe problemy, sposób myślenia, charakterystyczne zniekształcenia poznawcze i strategie radzenia sobie. Konceptualizacja poznawczo – behawioralna będzie rozszerzona o rozumienie w ujęciu modelu trybów schematu wg Jeffreya Younga.
Relacja terapeutyczna. Zapoznają się Państwo z zastosowaniem strategii interpersonalnych,które pozwolą poradzić sobie z presją pacjentów , której celem jest zaspokojenie ich potrzeby zaprzyjaźnienia się. W pracy z krzesłami zmierzą się Państwo ze swoimi schematami w relacji z tym typem osobowości oraz skonfrontują się Państwo z trudnością ustalania granic w relacji terapeutycznej, tak aby nie wpaść w pułapkę niesienia pomocy w roli terapeuty- eksperta ,ratującego i opiekującego się pacjentem.
Techniki. Przetestują Państwo zarówno metody poznawcze, behawioralne jak i wyobrażeniowe( reskrypcja wyobrażeniowa) oraz techniki pracy z krzesłami.
Metody pracy. Warsztat będzie prowadzony metodami interaktywnymi. Zachęcę Państwa do współpracy ,prezentując przypadki kliniczne ,metody oraz techniki w granicach bezpiecznych dla uczestników szkolenia.
Zaburzenie osobowości narcystycznej. „Sukces mi się należy”. A może to zaburzenie osobowości?
Diagnoza i różnicowanie. Na tym warsztacie dowiesz się jak rozpoznać zaburzenie osobowości narcystycznej. Co je wyróżnia od innych zaburzeń osobowości i z jakimi zaburzeniami psychicznymi często współwystępuje.
Sformułowanie przypadku. Na przykładach klinicznych zostanie przedstawione sformułowanie przypadku tego typu osobowości. Jakie wczesne doświadczenia i czynniki temperamentalne stanowią ryzyko dla rozwinięcia się osobowości narcystycznej? Jakie treści poznawcze na temat siebie, świata i innych ludzi kształtują się na postawie wczesnych doświadczeń. Jakie są podstawowe sposoby radzenia sobie i czynniki podtrzymujące zaburzenie. I wreszcie jakie cele terapeutyczne prowadzą do zdrowienia tej grupy osób. Wszystko to w odniesieniu do modelu Becka i Freemana oraz Jeffreya Younga.
Relacja terapeutyczna. Jakie są typowe zachowania interpersonalne tej grupy pacjentów i jakie schematy najczęściej wzbudzają one w terapeutach. W tej części warsztatu popracujemy nad własnymi schematami uruchamianymi w relacji terapeutycznej i zdrowymi sposobami radzenia z nimi.
Techniki. Jakie techniki pracy są szczególne pomocne w pracy z tą grupą pacjentów. Poprawa umiejętności realizacji celów oraz przeanalizowanie znaczenia sukcesu, wzrost świadomości granic oraz innych punktów widzenia oraz analizowanie emocji i przekonań o własnej wartości i wypracowanie konstruktywnych alternatyw.
Metody pracy. Warsztat będzie prowadzony metodami aktywnymi obejmującymi mini wykłady, prezentacje przykładów klinicznych, nagrania wideo, odgrywanie ról na forum i w małych grupach oraz pracę własnej na forum i w małych grupach (w bezpiecznych dla uczestników granicach).
Terapia Poznawczo-Behawioralna pacjentów z zaburzeniem osobowości z pogranicza
Metody pracy: mini wykłady, przykłady kliniczne, nagrania edukacyjne, odgrywanie ról na forum i w małych grupach, wymagana gotowość do pracy własnej
Opis warsztatu
Zaburzenia osobowości chwiejnej emocjonalnie są wbrew pozorom częstym przypadkiem klinicznym w codziennej pracy terapeuty. Zaburzenia osobowości chwiejnej emocjonalnie dzielą się na dwa podtypy : impulsywny i z pogranicza (borderline). Cechami tych pacjentów jest min. niestabilność emocjonalna, zaburzenie obrazu siebie, tendencja do wchodzenia w intensywne relacje, lęk przed porzuceniem, uczucie pustki, tendencje do autoagresji. Pacjenci z cechami osobowości borderline są bardzo wymagającymi pacjentami, a terapia zazwyczaj jest długoterminowa i trudno ją ująć w jednolity protokół. Psychoterapeuci muszą się mierzyć z zmiennością pacjentów i wielością problemów (zarówno z osi II jak i I), z którymi pacjenci przychodzą. Często ładunek emocjonalny sesji pacjenta z borderline jest wyzwaniem dla każdego, też doświadczonego terapeuty.
Na warsztacie uczestnicy zdobędą wiedzę z zakresu diagnozy osobowości chwiejnej emocjonalnie. Omówione zostaną najnowsze wytyczne. Zostanie przedstawiona konceptualizacja problemów tych pacjentów w paradygmacie poznawczo-behawioralnym. Szeroko omówiona zostanie problematyka kontraktu terapeutycznego i wyznaczania celów w terapii osób z borderline. Kluczowa dla prowadzenia pacjentów z borderline jest bezpieczna relacja terapeutyczna, której poświęcimy dużo uwagi na warsztacie.
Omówione zostaną podstawowe interwnecje poznawczo-behawioralne w leczeniu tego typu zaburzeń i ich ograniczenia. Przedstawione zostaną najnowsze trendy w leczeniu pacjentów chwiejnych emocjonalnie. Ćwiczenia obrazujące podejście terapii schematów, terapii dialektyczno-behawioralnej będą miały znaczącą obecność w warsztacie. Powyższym zagadnieniom będzie towarzyszyć praca własna angażująca wiedzę i emocje uczestników.