Wstęp do poznawczo behawioralnej terapii zaburzeń osobowości
Zaburzenia osobowości stanowią coraz większy obszar zainteresowania terapeutów poznawczych. II fala terapii poznaczo-behawioralnej skoncentrowana była na opracowaniu skutecznych metod pomagania pacjentom z zaburzeniami psychicznymi tzw. osi I (depresją, zaburzeniami lękowymi, odżywiania się, czy związanymi czynnikami stresowymi). Modele te okazały się bardzo pomocne w pracy z pacjentami ze zdrową konstrukcja osobowości. Skoro jednak znaczna część osób z rozpoznanymi zaburzeniami osi I jednocześnie spełnia kryteria lub przejawia liczne objawy zaburzeń osobowości, zrodziło się pytanie w jaki sposób pomóc tej grupie pacjentów? Co jeśli cechy osobowości pacjentów sprawiają, że bardzo trudno jest uzyskać współpracę konieczną do przeprowadzenia terapii zgodnej z protokołem? A także jak pomóc pacjentom, którzy mają problemy ze sobą, swoim, życiem, relacjami bliskimi i społecznymi a nie cierpią na depresję, napady paniki , PTSD czy bulimię?
Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w cyklu warsztatów na temat poznawczego rozumienia zaburzeń osobowości.
Warsztat wprowadzający do dwa dni na temat rozpoznawania zaburzeń osobowości oraz poznawczego rozumienia tej grupy problemów w oparciu o model Becka i Freemana, model schematów Younga oraz w świetle teorii przywiązania.
Omówione zostaną podstawowe pojęcia relacji terapeutyczna w TPB oraz rola empatii (wg konceptualizacji Bennett’a-Levy’ego, Twaits’a).
Kluczową częścią warsztatu będzie rozpoznawanie schematów zarówno własnych, jak i naszych pacjentów. Praca z pacjentem z zaburzeniami osobowości jest ciągłym balansowaniem na granicy między utrzymaniem sojuszu terapeutycznego a utrzymaniem zdrowej relacji. Osoby z zaburzeniami osobowości zapraszają do budowania niezdrowych relacji i często wyzwalają silne reakcje ze strony terapeutów. Trzeba bardzo dobrze znać siebie, żeby im pomóc. Dlatego tak ważna w czasie warsztatu jest gotowość do pracy własnej, uważnej obserwacji i refleksji nad sobą.
Ćwiczenia praktyczne poświęcone będą rozwiązywaniu problemów w relacji terapeutycznej w oparciu o teorię schematów Younga i interpersonalne sformułowanie relacji terapetycznej Stirlinga i Mooreya.