Terapia Schematów może być postrzegana jako wzmocnienie i rozwój terapii poznawczo-behawioralnej, a także jako element integrujący emocje, a w szczególności, ze względów diagnostycznych i terapeutycznych, również aspekty rozwojowe. Jest również szczególnie odpowiednia dla tworzenia wspierających działań, koncepcji diagnostycznych i terapeutycznych, również, ale też zwłaszcza, w obszarze wspierania rodziców.
Treść Warsztatu: Kiedy mówimy o Terapii Schematów coachingu dla rodziców mamy na myśli specjalną formę psychoedukacji i pracy z rodzicami, w większości przypadków, stanowiącej dodatek doprowadzonej terapii skoncentrowanej na dziecku.
Loose – Rycina
Rycina przedstawia typowy wzorzec interakcji wspierający negatywnie schematy dziecka i rodzica – Zderzenie trybów pomiędzy dziećmi i opiekunami, grafika: P. Graaf (legenda: Pictorial Representation of Schemas and Models – graficzna prezentacja schematów i trybów; Trigger for the Child – wyzwalacz dla dziecka; Trigger for the parent – wyzwalacz dla rodzica; Schema – schemat; Modes – tryby)
Podczas treningu dla rodziców nie mówimy jedynie o dziecku, ale o podstawowych emocjonalnych potrzebach RODZICÓW, ich wczesnych adaptacyjnych i nieadaptacyjnych schematach, jak również o ich funkcjonalnych i niefunkcjonalnych trybach schematów.
Cel warsztatu: Uczestnicy uczą się w jaki sposób zastosować poszczególne kroki Terapii-Schematów – coachingu dla Rodziców
- odkrywanie mapy schematów każdego z rodziców (eksplorowanie dzieciństwa każdego z rodziców)
- zdefiniowanie w jaki sposób zachowanie dziecka wyzwala tryby w rodzicach („emocjonalne przyciski” rodziców)
- powrót do dzieciństwa rodzica w celu wyjaśnienia, które z podstawowych potrzeb nie zostały zaspokojone
- zastanowienie się jakie dzieciństwo mieli rodzice obecnego rodzica (łącznie z tym jakie schematy mieli i nadal mają, np. rysunek „genogram schematów” dla 3 pokoleń)
- wykorzystanie tablicy rodzinnej – tablicy z postaciami reprezentującymi członków rodziny
- wykorzystanie tablicy rodzinnej w strukturze „dwuwarstwowej”
- wykorzystanie adaptacyjnych strategii radzenia sobie i pozytywnych schematów rodziców.
Oprócz podstawowych elementów teorii schematów, warsztat oferuje wiele praktycznych przykładów poprzez wykorzystanie materiałów obrazkowych, materiałów video lub odgrywanie scenek na żywo, ponadto, dzięki ćwiczeniom uczestnicy będą mogli przenieść zawartość warsztatu do ich własnej praktyki.
Data: 12-13 listopada 2021, w godzinach: 9:00 -16:30
Literatura:
Loose, C. & Graaf, P. (2014). Video-Learning. Schematherapie mit Kindern. DVD. Beltz: Weinheim.
Loose, C., Graaf, P. & Zarbock, G. (2013). Schematherapie mit Kindern und Jugendlichen. Weinheim: Beltz.
Loose, C., Graaf, P. & Zarbock, G. (2015). Störungsspezifische Schematherapie mit Kindern und Jugendlichen. Weinheim: Beltz.
Tłumaczenie polskie:
Loose, C., Graaf, P. & Zarbock, G (2018). Terapia schematów Dzieci i Młodzieży. Wyd. GWP